Friday, April 9, 2010

Bukan Karpet Merah Sebenarnya

Tertarik dengan karpet merah. Bila ada majlis anugerah mesti karpet merah ini yang akan menjadi tarikan. Apa ada dengan karpet merah ini? Kenapa tidak diletakkan dengan hamparan permaidani biru atau hijau atau warna-warna pelangi yang lain. Jika hendak mengetahui lebih lanjut tentang karpet merah boleh refer di sini.

Sebenarnya bukan karpet merah yang ingin diperkatakan. Selalunya kita akan melihat manusia-manusia yang diiktiraf melalui laluan ini. Mereka ini adalah antara orang yang terkenal. Kalau pun tak terkenal pastinya ianya dikenali oleh sekelompok peminatnya. Yalah kalau tidak orang besar, sudah tentu selebriti.

Sebenarnya bukan selebriti ini yang ingin dibicarakan. Apa yang ingin dikatakan adalah tuturkata mereka itu. Mereka-mereka ini selalunya pandai dalam menuturkan kata-kata. Tidak kira dalam bahasa melayu atau bahasa Inggeris (atau bahasa yang lain juga). Kadang kadang terasa cemburu dengan kepetahan mereka berkata kata.

Bagi sesetengah orang perkara paling dibenci adalah bercakap dikhalayak ramai. Mereka ini sebenarnya berpenyakit ketakutan pentas. Bila bercakap di hadapan orang ramai sahaja akan jadi gabra bin mabra. Suara tiba-tiba sahaja bertukar menjadi bergetar dan jika lebih lama bercakap terus hilang. Kadang-kadang penulis pun ada juga sampai ke tahap itu. (ha ha ha... gelak dalam hati sebanyak tiga harakat)

Sebenarnya bukan itu juga maksud utama tulisan ini. Yang sebenar-benarnya adalah penulis ingin berkongsi pengalaman dengan semua tentang cara-cara kita hendak melancarkan percakapan kita. Petua ini sebenarnya diberikan oleh ketua di pejabat penulis. Sengaja hendak berkongsi. Bagi yang dah tahu anggaplah sebagai ulangkaji sahaja.

Jika kita hendak melancarkan percakapan bahasa inggeris kita sebagai contohnya maka setiap hari hendaklah meluangkan masa untuk membaca petikan dalam bahasa inggeris yang boleh kita ambil dari akhbar atau bahan bacaan yang lain. Bacanya bukan secara berbisik tetapi dengan membaca kuat-kuat dan mengikut tonasi yang cantiklah. Mungkin boleh diambil masa setengah jam sehari. Jadi lama kelamaan kita akan mahir dalam membaca dan secara tidak langsung percakapan kita akan bertambah baik.

Tidak percaya??? Sila cuba.
p/s : Practice make perfect

No comments:

Hamid Picture

About Me

My photo
Dalam suram malam. Menagih satu janji. Menadah... Mengharap...