Thursday, August 30, 2012

Aku Anak Merdeka

Aku Anak Merdeka (31 Aug 2003 - Berita Harian)

 
Kibaran jalur gemilang
berombak megah
itulah mercu tanda
negara merdeka.
Rakyat bersatu
bantu membantu
itulah hasil
itulah kejayaan
datuk moyang yang berjuang.

Dengan titik peluh
keringat terbakar
darah merah mengalir
semangat perjuangan abadi
mencakar penjajah
menerjang pulang ke bumi mereka
mengerdip Malaysia ke mata dunia.
 
Itulah jasa
itulah memori yang paling berharga
datuk moyang yang berjuang tanpa henti.

Aku…
aku adalah anak yang dilahirkan selepas merdeka
hanya mendengar…
tanpa mengerti erti merdeka.
Yang aku tahu
aku dilahirkan dalam serba kesenangan
tiada kesusahan yang melanda.

Mereka…
merekalah yang mengajar aku erti merdeka
kerna apa yang aku sedar
mereka memanggilku anak merdeka.

Aku anak merdeka.



No comments:

Hamid Picture

About Me

My photo
Dalam suram malam. Menagih satu janji. Menadah... Mengharap...